top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעוזי מאור

ללמוד להקשיב באמת

האמת שעד לפני כמה שנים לא היה לי מושג מה זו הקשבה באמת.

מבחינתי הקשבה הייתה בעיקר שמיעה.

למעשה כשמישהו היה מדבר איתי הייתי חושב על מה הוא מדבר איתי או על מה הוא מתכוון להגיד לי או לייעץ לי, אבל לחלוטין לא באמת הקשבתי.

היו הרבה גורמים שהקשו עליי להקשיב באופן נקי.

ראשון הגורמים הייתה הדאגה מה חושבים עליי.

כאשר רצים לי בראש מחשבות של מה חושבים עליי במהלך השיחה אין סיכויי שבאמת אצליח להקשיב.

הנטייה שלי להיות צודק ולנסות לשכנע הייתה גורמת לי להסיר לחלוטין את ההקשבה.

עוד גורם הייתה קריאת המחשבות, הייתי פשוט קורא מחשבות, חושב שיודע מראש מה הולכים לומר לי. משהו שגרם לי להכין ולשחזר מראש את התשובות שאני אמור לתת.

ישנם עוד הרבה גורמים שחוסמים אותנו מלהקשיב באמת, כגון שיפוטיות על הנאמר, כשאנו חולמים או שאנו בכלל מדברים עם עצמנו בתוך המוח שלנו.


אז מה השתנה אצלי ? איך הצלחתי לשפר את ההקשבה שלי ?

התשובה מאוד בסיסית וכנראה מתאימה לרוב הפתרונות שלי בחיים


למידה ואימון


אשתף אתכם מה למדתי שזה החלק הקל, החלק הקשה יהיה להתאמן.

מה לא לעשות כבר נתתי דוגמאות ואולי זה הכי קל כי זה מה שאנחנו עושים כל הזמן.


אז מה כן ?


ובכן, אפשרי מבחינה טכנית למקד את התשובה לשלושה מרכיבים עיקריים, מעבר כמובן לדברים שהם כל כך מובנים מאלהם כמו: מבט בעיניים או להנהן בראש.


1. חזרה וסיכום

אני לא מדבר על חזרה כמו תוכי, אלא לקחת כל כמה משפטים שנאמרים ולסכם אותם במילים שלנו. כמובן צריך להעשות מתוך הנקודות החשובות שנאמרו, כדאי מאוד להשתמש במילות מפתח שנאמרו.

אנחנו לא מסכמים כדי להפריע אלא כדי ליידע את המדבר שאנחנו מקשיבים לו.

חשוב מאוד !!

שוב מה לא : ללא שפיטה או דעה קדומה, ללא עצות וכמובן ללא פתרונות.


2. שיקוף הרגשות

בשיקוף הרגשות אנחנו צריכים לקלוט את הרגשות שעולים תוך כדי הדברים המושמעים.

לדוגמא : אני מבין שהיית כועס, אני מבין מדבריך שזה עשה לך עצוב , אולי אתה מפחד ?

יכול להיות שהתגובה תהיה "ממש לא !!" וזה בסדר , השיקוף מבטא את השתקפות הדברים כמו שהשומע מבין לכן חשוב להבהיר שאם לא הבנו, אנחנו נשמח לקבל הסבר מעמיק יותר.

כמובן שככל שנתאמן על הקשבה פעילה אנחנו נוכל לזהות יותר בקלות את הרגש העולה.


3. זיהוי ושיקוף הכוונות הסמויות

ראשית עלינו לזהות את הדברים מאחורי הדברים, מה באמת מטריד את האדם שמדבר איתנו.

מה הוא אומר לנו בין השורות, מה אנו מזהים מתוך שפת הגוף שלו.

כאשר נצליח לזהות (בשום פנים ואופן לא לנחש) מה הרצונות והצרכים של המדבר איתנו ונשקף לו אותם. המדבר יוכל לעבור לשלב בשיחה שבו הוא בוטח בנו שאנו לא שופטים אותו או מנסים לייעץ לו.

אנחנו שם כדי באמת להקשיב לו.


ברור שכאשר החלטנו להקשיב באופן פעיל אנו חייבים להיות פנויים נפשית וגם פיזית, לא יתכן שנתחיל להקשיב הקשבה פעילה כאשר אנו ממהרים או טרודים בעיניינים אחרים.

או לחלופין כאשר אנו מעורבים מדי בבעיה, למשל קשה מאוד להקשיב הקשבה פעילה תוך כדי ריב עם בן זוג.


אז זהו וממש על רגל אחת כל התורה שלמדתי.

מאוד פשוט אבל בהחלט לא קל ליישום ובגלל זה חייבים להתאמן והרבה .

אני מאוד מאמין בשיטת הקאיזן כלומר להתחיל בקטן ובצעדים קטנים.

תתחילו בחזרה וסיכום, עם בני הזוג , עם הילדים , פעם ביום במשך שבוע, תראו איך הולך לכם , קבלו פידבק כדי לדעת מה לשפר

תמשיכו עם שיקופים, זה יכול להיות עם כל אדם שאתם יוצרים איתו קשר בין הקופאית בסופר או השומר בקניון, פשוט תתאמנו כל פעם עוד קצת.


בהצלחה ואהבה גדולה

כמובן לשאלות תמיד אפשר להתייעץ איתי דרך הפייס/אימייל





103 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page