top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעוזי מאור

זיהוי ערכים

עודכן: 23 ביוני 2019

לכולנו יש המון ערכים, אך כמובן יש חשובים יותר או פחות.

אם נסתכל ברשימת הערכים נזהה המון ערכים שנוכל להתחבר אליהם.

אין זה אומר שאלו באמת ערכים שאנו הולכים לפיהם, או ערכים שהם מקור המוטיבציה שלנו.

אני אוהב לדמות את תהליך של ערכים חזון ומטרות לתהליך של בניית בית.

ערכים הם כמובן אבני הייסוד של הבניין או היסודות שנמצאים עמוק באדמה עליהם מושתת כל הבניין שמשול לחזון שלנו וכמובן המטרה היא כבר הגמר של הבניין.

קל לנו לדמיין בניין שהיסודות שלו לא מדוייקים, כמובן הבית יהיה עקום.

לכן מאוד חשוב לנו לשים דגש על הערכים ולהבין אלו ערכים חשובים לנו ואלו פחות.

הרבה פעמים בתהליך שאני עושה עם מתאמנים אנו מגלים כי המטרה והחזון שלהם מנוגדים לערכים שלהם ותוך כדי התהליך אנו נאלצים לבצע שינוים.

פעמים רבות אנו לא מבינים למה לא טוב לנו במקום העבודה או בזוגיות מסויימת, בחקירה פנימית של גילוי הערכים אנו מגלים כי הערכים של מקום העבודה או הערכים שצפים מהזוגיות מנוגדים לחלוטים לערכים הפנימיים שלנו.

מעבר לכל זה אנו יכולים להשתמש בערכים כדי לאבחן בעיות כשמשהו לא מסתדר לנו, להיעזר בערכים כדי לקבל החלטות (עוד כלי מדהים לקבלת החלטות טבלת פישביין ע"י ערכים בקרוב אוציא פוסט איך להשתמש)

וכמובן ברגע שאנו פועלים בהלימה אחת עם הערכים שלנו אנו מגבירים את המוטיבציה הפנימית שלנו.


כמה דוגמאות מתהליכי אימון שבהם מצאנו ניגוד ערכים


  • הייטקיסט שהיה בתהליך חשיבה לעשות רילוקשיין לארצות הברית, בבירור של הערכים שלו מצאנו כי ערך של משפחה וכיבוד הורים נמצא באחד המקום החשובים בסולם הערכים שלו. מכאן אחרי שהיה חשוף לרשימת הערכים שלו השיקולים שלו ליציאה לרילוקשיין היו הרבה יותר ברורים ואת ההחלטה לא לצאת לרילוקשיין הוא קיבל בלב שלם.

  • בחור שעבד סביב השעון בעסק שלו, כביכול הוא עשה את מה שהוא אוהב (ואפילו המון ממנו) אבל עדיין הרגיש שיש משהו מאוד חסר, שמשהו לא עובד כמו שצריך. גילינו ביחד שאחד הערכים החשובים לו הוא ערך "יצירתיות" , מנקודת המבט שלו, לא הייתה שום יצירתיות בעבודה שלו ולכן הרגיש מתוסכל.

כששאלתי את עצמי בפעם הראשונה בחיי מהם הערכים שלי, שלפתי כמה ערכים בודדים ואז נאלמתי דום. כשנתנו לי להסתכל על רשימת ערכים היה לי הרבה יותר קל להצביע על ערכים ולהגיד "גם זה וגם זה ....."

אולם כששאלתי את עצמי עד כמה באמת ערך זה או אחר חשובים לי או עד כמה אני מייחס להם חשיבות בחיי הופתעתי לגלות שהתשובות לא כל כך ברורות ואכן יש צורך בחקירה פנימית כדי להבין את הערכים החשובים לי באמת.

אלו כמובן רשימת הערכים "היסודות" שעליהם אני בונה את החיים שלי.


אז איך אנחנו מזהים את הערכים החשובים ?


נשאל את עצמנו כמה שאלות (רצוי להעזר במישהו חבר/בן בת זוג וכמובן אפשרי עם מאמן 😊)

חשוב על שלושה ארועים משמעותיים בחייך, ספר עליהם, שחזר אותם.

אלו ערכים באו לידי ביטויי ?

בואו נעבור על תחום מסויים – זוגיות או קריירה או כל תחום אחר

נשאל את עצמנו מה חשוב לנו לגבי אותו נושא ?

ניקח את רשימת הערכים שמצאנו ונתחיל לסדר אתם לפי הסדר, כשעולה התלבטות לגבי שני ערכים אפשרי לשים כל ערך ביד אחת ולשאול מה יותר משמעותי עבורי ? וכמובן למה ?

המטרה היא שיהיו לנו סדר גודל של 6-7 ערכים חשובים שהם היסודות העמוקים של בניין חיינו.

כן כחשובה לנו הרשימה והמיקוד בשישה הערכים הראשונים ברשימה.

חשוב לציין שכשיש רשימה ארוכה של ערכים בדרל כלל יש גם ציפיות גבוהות שקשה לספקן.


2,618 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page